Latest Blogposts

Gebruik je linker- en rechterhersenhelft tijdens het rijden

mentale vaardigheden

Twee hersenhelften

De hersenen bestaan globaal gezien uit twee delen: de linker- en rechterhersenhelft. De werking van de twee hersenhelften van de ruiter is verschillend.  Elke helft heeft speciale eigenschappen, kenmerken en functies:

  • De linkerhersenhelft is de analytische, rationele, praktische, technische kant. Deze kant redeneert graag en lost problemen graag via een logisch stappenplan. Deze kant ordent en organiseert de details en verwerkt informatie op volgorde.
  • De rechterhersenhelft is de gevoelsmatige, intuïtieve, creatieve kant. Deze kant houdt zich bezig met het totaal, werkt de informatie in zijn geheel ipv in details of onderdelen. Deze kant beheerst ons gevoel en neemt dingen waar als hitte, kou, druk, spierspanning enz.

Een voorbeeld: het rijden van schouderbinnenwaarts

De twee hersenhelften zijn niet altijd even sterk ontwikkeld. Een ruiter met een meer ontwikkelde linker hersenhelft rijdt een schouderbinnenwaarts als volgt:

Hij neemt de details een voor een door en werkt die daarna af. Dus hij analyseert wat zijn buitenteugel moet doen, daarna zijn binnenbeen, vervolgens zijn binnenschouder, zijn buitenheup enz. Hij kijkt naar de delen en in welke volgorde e.e.a. moet geschieden. Hij splitst het rijden van de schouderbinnenwaarts dus in stukjes en rijdt volgens een stappenplan.

Een ruiter met een meer ontwikkelde rechter hersenhelft rijdt de schouderbinnenwaarts als volgt:

Hij ziet de schouderbinnenwaarts al voor zich voordat hij begint en gevoelsmatig rijdt hij de oefening. Zijn hulpen zit-, been- en teugelhulpen voert hij gelijktijdig uit. Hij voelt simpel: mijn heupen zijn de heupen van het paard en mijn schouders zijn zijn schouders en die gaan parallel tijdens de oefening. Zijn lichaam reageert automatisch omdat hij het visuele beeld voor zich ziet en zich inbeeld hoe het moet voelen.

Iets nieuws leren

Wanneer de mens iets nieuws leert, kan de rechterhelft dat snel verwerken en deze helft pakt het als eerste op. Op het moment dat de mens de leerstof of vaardigheid vaak herhaalt en met ermee vertrouwd raak, zal er een verschuiving plaatsvinden naar de linker hersenhelft. Die slaat alles uiteindelijk op en werkt de geleerde stof of handeling uit.

Dat verklaard dat als je 1x de woordjes voor een taal hebt geleerd, ze na een paar weken later weer verdwenen zijn uit het geheugen, als je ze niet regelmatig herhaalt.

Dat verklaard ook dat de eerste les waarin je iets nieuws leert meestal zo goed gaat en de daaropvolgende lessen, als e.e.a. herhaalt wordt, het soms ineens een stuk minder gaat. In eerste instantie doe je iets vanuit je gevoel en als de linkerhersenhelft de onderdelen gaat uitkauwen, werken de onderdelen tezamen ineens niet meer omdat het totaalgevoel ontbreekt.

Dominante rechterhersenhelft bij kinderen

Kinderen leren door toe te kijken, zonder te analyseren, door te imiteren met vallen en opstaan. Wanneer een baby voor het eerst leert staan, is het duidelijk te zien dat het kind na verloop van tijd niet meer valt. Hij laat bewegingen die geen effect hebben zonder meer vallen. Het kind gebruikt de feed-back dat een bepaalde beenbeweging niet werkt en dat hij het kennelijk anders moet doen. Het zenuwstelsel maakt zich zo de efficiënte spierbewegingen eigen.

De manier waarop kinderen leren, door imiteren experimenteren maakt het hele leerproces gemakkelijk. Een baby vraagt niet aan zijn moeder: geef me eens een 10-stappenplan en als ik die uitvoer kan ik lopen. Dat geldt ook voor het leren paardrijden. Een perfecte manier om goed te leren paardrijden is om achter een goede ruiter te gaan rijden of video’s van goede ruiters te bekijken. Zo maak je je de nuttige gewoonten, bewegingen en hulpen eigen. Het is bewezen dat na de televisie uitzendingen van Wimbledon het algemene tennisniveau van de recreatietennissers een lichte stijging laat zien. Doordat iedereen onbewust bv. het serveren van de tennissterren ging nadoen wisten de spieren precies wat ze moesten doen.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden.

Dominante linkerhelft bij volwassenen

De manier waarop volwassenen leren bemoeilijkt vaak onnodig de zaak, doordat ze alles tot in den treure analyseren en alles teveel vanuit de onderdelen gaan bezien. Door nadenken en te luisteren naar stemmen in het hoofd, gaat de informatie die je krijgt vanuit je gevoel aan je voorbij. De linker hersenhelft is bij veel ruiters dominanter aanwezig en ’’onderbreekt’’ vaak de rechter hersenhelft. Vaak werkt deze analyserende linkerhelft verstorend en verlammend. Het zegt bv. tegen jezelf:

’’Je leert het ook nooit’’.

’’Je legt je binnenbeen ook steeds verkeerd.’’

’’Als het paard maar niet schrikt.’’

’’Mijn paard zwaait zo meteen vast zijn achterhand uit’’.

’’Eerst ging het zo goed en nu wil het niet meer verdorie.’’

’’Oh daar komt dat paard aan en mijn paard vindt dat paard niet leuk dus nu kan ik niet meer goed rijden’’.

“Je moet niet vergeten straks een pak melk te halen.’’

Om goed te kunnen rijden is overgave aan de rechterhelft noodzakelijk. Het ultieme ingrediënt van goed rijden is: concentratie van de rechterhersenhelft. Dat betekent dus dat de linkerhersenhelft zijn mond moet houden voor een tijdje. Door te fluiten tijdens het rijden of te neuriën activeer je de rechterhelft en wordt de interne dialoog en de stemmen in je hoofd tot zwijgen gebracht.

Problemen oplossen via de rechterhelft

Probeer niet elk probleem op te lossen door de stap voor stap benadering van je linker hersenhelft. Vaak ligt de oplossing in de rechterhersenhelft door te denken in beelden die je spieren zo sterk aanspreken dat ze precies weten hoe ze moeten reageren. Als je bv. altijd je hakken optrekt, helpt het waarschijnlijk niet door continu tegen jezelf te zeggen: ’’druk je hak uit’’. Maar door een beeld in jezelf op te roepen dat je je benen laat groeien tot op de grond gaan wellicht de spieren automatisch ontspannen.

Eigenschappen

De eigenschappen van beide hersenhelften zijn als volgt:

LINKS RECHTS
Typering Weloverwogen Gevoelsmatig, intuïtief
Intellectueel Zintuigelijk (horen, voelen, zien, ruiken, proeven)
Overzicht Ontleden, delen Allesomvattend, geheel
Denken Rechtlijnig, abstract, analyserend Overzicht houdend, totaal bezien, geheel overziend
Beredeneerd Verbeelding
Organiseren, ordenen Integreren, synthetiseren
Kennis Rationeel, logisch Intuïtief
Slaat kennis op in taal, met gebruik van woorden Slaat kennis op in beelden
Wetenschappelijk Muziek, kunst
Methodisch Creatief, artistiek
Taal Veel woordkennis, goede grammatica. Geen grammatica, maar beeldspraak.
Verbale intelligentie Praktische intelligentie
Tijdsbesef Geordend, ‘zoveel seconden’ ‘Voelt’ hoe lang iets duurt.
Volgorderlijk, stappenplan Gelijktijdig
Ruimtelijke oriëntatie Nogal slecht, wel numerieke vaardigheden. Heel goed, ook bij 3d-vormen.
Specialisatie Rekenen, lezen, schrijven. Muziek, dromen, fantasie, goede herkenning van gezichten en emoties
Actie Pro-actief Reactief, passief
Probleem oplossen Via stap-voor-stap benadering. Aha-ervaringen. Je voelt als je dit of dat doet dat het werkt.
Deze helft zegt: ’Het wat stom nou weer, nu doe ik alweer dit of dat’’. Deze helft zegt: ’’Aha, ik merk dat ik dit of dat doe, interessant’’.

Als beide helften min of meer in evenwicht zijn en ongeveer gelijk ontwikkeld zijn, heeft de ruiter kenmerken uit beide helften, alleen zullen deze minder uitgesproken ontwikkeld zijn.

0 reacties op “Gebruik je linker- en rechterhersenhelft tijdens het rijden

Plaats een reactie


*