Latest Blogposts

Visualiseren

Wist je dat visualisatie je kan helpen om je doelen te bereiken? Het is heel raadzaam om naar goede ruiters te kijken en regelmatig een video of plaatje te bekijken met een (beroemde) ruiter die je inspireert.

Fantasie of werkelijkheid

Onze psyche kan fysieke veranderingen tot stand brengen doordat ons lichaam geen onderscheid maakt tussen fantasie en werkelijkheid.

  • Als we ons een spannende situatie voorstellen (je brandt zich aan een strijkijzer) en dat met veel inlevingsvermogen doen, komt het mechanisme op gang dat ons voorbereidt op ‘’vechten of vluchten’’.
  • Als we ons voorstellen dat we iets vrolijk meemaken, reageert het lichaam door chemische stoffen als endorfine, die ons blij maakt, in de bloedbaan te brengen. Mensen die verliefd zijn en aan de betreffende geliefde denken voelen vlinders in hun buik.

Je kunt leren je visualisatievermogen te gebruiken om het effect van bepaalde oefeningen te vergroten.

Test met basketballers

Het Beste doet een verslag van een experiment van een maand met drie groepen basketbalspelers van ongeveer gelijke aanleg.

  • Groep 1 oefende helemaal niet en hun spel verslechterde.
  • Groep 2 oefende een uur per dag en hun spel verbeterede met ongeveer 2%.
  • Groep 3 oefende alleen in gedachten en de verbetering van hun spel bedroeg 3,5%.

Groep 3 had de grootste verbetering omdat ze alleen in gedachten hadden getraind en omdat ze daardoor nooit misten. Dit onderzoek toont dus aan dat prestaties kunnen worden verbeterd door alleen in gedachten te oefenen.

Kennelijk kan het menselijk zenuwstelsel het verschil niet maken tussen een daadwerkelijke ervaring en een ervaring die levendig wordt ingebeeld. De hersenen kunnen  geen verschil maken tussen een visualisatie (ingebeelde prestatie) en een echte prestatie.

Door herhaaldelijk te visualiseren wat je wilt, gaan je hersenen geloven dat je dat ook daadwerkelijk hebt gedaan. In werkelijkheid zijn jij en je paard misschien wel 20x heel slecht aangesprongen in galop, maar omdat je mentaal 200x vlekkeloos bent aangesprongen zullen je overgangen verbeteren. Oefening baart kunst ook al oefen je alleen in gedachten.

Voorzichtig met inbeelden!

Je moet heel voorzichtig zijn in je voorstellingen wat er gaat gebeuren, want vroeg of laat zal je geest ervoor zorgen dat het gebeurt.

Het verbazingwekkende verhaal van de man die aan de Russische spoorwegen werkte, is daar een bijzonder goed voorbeeld van. De man sloot zich per ongeluk op in een vrieswagon. Hij raakte in paniek, bonsde op de deur en hij riep om hulp, maar niemand hoorde hem. Ten slotte accepteerde hij het onvermijdelijke en bereidde hij zich voor om te sterven. Hij schreef een boodschap op de muur van de wagon: ’’Ik krijg het steeds kouder. Begin te beven. Kan niets doen behalve wachten. Ik vries langzaam dood. Word al duf. Kan bijna niet meer schrijven. Dit zijn waarschijnlijk mijn laatste woorden.’’ Het waren inderdaad zijn laatste woorden. Vijf uur later werd de wagon weer open gemaakt en werd zijn lichaam gevonden. Vreemd genoeg was de temperatuur in de wagon bijna 15 graden Celcius. Het vrieselement was kapot en er was meer dan genoeg zuurstof. De mans had zichzelf dus eigenlijk de dood ingepraat. Hij beeldde zich levendig in dat hij zou doodvriezen en dat gebeurde ook. Dus telkens als u zegt, denkt en voor u ziet dat uw paard schrikt voor het juryhokje, zal hij inderdaad de eerstvolgende wedstrijd schrikken!

Uit het boek: Paardrijden: winnen door de kracht van het positieve denken. Door Jane Savoie.

Hoe gaat visualisatie in zijn werk?

Oefen de visualisatie op twee manieren: visualiseer vanuit jezelf, dus kijk vanaf een afstandje naar jezelf:

  1. Stel jezelf voor dat je op een bankje zeit en naar jezelf kijkt als je in een achtbaan zit. Kijk naar de bouw en de vorm van het karretje en zie hoe je daarin zit.
  2. Vervolgens stel je je voor dat je daadwerkelijk in het karretje zit. Je houdt de stang stevig vast en voelt de wind door je haren.

Zo kun je ook jezelf zien rijden als een toeschouwer of inbeelden dat je op het paard zit en het rijden zelf beleven.

Het is heel goed om naar goede ruiters te kijken als toeschouwer en regelmatig een video of plaatje te kijken met een (beroemde) ruiter die je inspireert en je kunt je daarna inbeelden dat je net zo rijdt als degene die je inspireert.

Als het goed is merk je verschil bij deze twee manieren van inbeelden.

Wanneer je je iets voorstelt van binnen uit je lichaam, voel je alles wat die ervaring opriep. Deze tweede manier is de meest effectieve manier van visualiseren. Dus als je bv. een proef wilt visualiseren die je moet rijden, is het het beste om te visualiseren dat je jezelf voelt zitten op het paard, hoe je benen om het paard liggen, hoe je de teugels vasthoudt, hoe het ritme aanvoelt, de schwung van het paard, de ontspanning en losgelatenheid in je eigen lijf en die van het paard enz.

Je prestaties op je paard zullen na verloop van tijd aanzienlijk verbeteren, als je regelmatig visualiseert.

0 reacties op “Visualiseren

Plaats een reactie


*